/ Συναντήσεις / Γ.Σαλαβόπουλος: Τα θετικά της κρίσης στον τομέα των επιχειρήσεων

Γ.Σαλαβόπουλος: Τα θετικά της κρίσης στον τομέα των επιχειρήσεων

mara on November 27, 2014 - 01:47 in Συναντήσεις
5 (100%) 1 vote

Με αφορμή την πρόσφατη κεντρική ομιλία του στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών για τη γερμανική οικονομία και αγορά και τις προοπτικές των διμερών οικονομικών και εμπορικών σχέσεων των δύο χώρων, ο Γιάννης Σαλαβόπουλος παραχώρησε στο Συναπάντημα  την ακόλουθη συνέντευξη. Στη μέχρι τώρα πορεία του, οι τίτλοι του είναι πολλοί και σημαντικοί: Γραμματέας Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Α’, μέχρι πρόσφατα Οικονομικός και Εμπορικός Ακόλουθος στην Πρεσβεία της Ελλάδος στο Βερολίνο, Γενικός Γραμματέας του Κλαμπ Οικονομικών και Εμπορικών Συμβούλων στη Γερμανία, καθώς και τιμητικό μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου του Γερμανικού Πανεπιστημίου EBC.

Έχουν μέλλον οι ελληνικές επιχειρήσεις; Μπορούμε να ελπίζουμε στην αύξηση των εξαγωγών; Έφερε η κρίση κάποια θετικά; Οι απαντήσεις του Γ. Σαλαβόπουλου είναι ενδιαφέρουσες και ελπιδοφόρες.

 salavo_04

Συναπάντημα:  Είστε εκπρόσωπος της ελληνικής οικονομικής και εμπορικής διπλωματίας. Πόσο σας αγχώνουν οι απαιτήσεις μιας τόσο υπεύθυνης θέσης; Νιώθετε ότι έχετε σύμμαχο το ελληνικό κράτος ή οι ελλείψεις οργάνωσης είναι τόσες που δυσχεραίνουν το έργο σας;

 

Γιάννης Σαλαβόπουλος: Η υφή της δουλειάς μας είναι τέτοια, που σαφώς πολύ συχνά καλούμαστε να δώσουμε λύσεις και απαντήσεις ή να προετοιμάσουμε αποστολές μέσα σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια. Σε υψηλού επιπέδου συναντήσεις ή διαπραγματεύσεις ιδίως στο απόγειο της κρίσης, είναι ευνόητο να υπάρχει συχνά πίεση, οπότε μερικές φορές υπάρχει στρες. Ωστόσο η γνώση των θεμάτων και η αποκτηθείσα εμπειρία βοηθούν, ώστε το άγχος να είναι πλέον μετά από τόσα χρόνια ελεγχόμενο. Ως προς την υποστήριξη του κράτους εν γένει, θα έλεγα, ότι πολλές φορές την είχα εκεί που κανείς δεν θα το ανέμενε, ωστόσο υπάρχει ανάγκη βελτίωσης τόσο σε επίπεδο συντονισμού, όσο και σε επίπεδο διάθεσης πόρων για δράσεις προβολής της ελληνικής οικονομίας στο εξωτερικό και κυρίως στη Γερμανία, που είναι μια μεγάλη αγορά παγκοσμίως και η μεγαλύτερη στην ΕΕ. Είναι αλήθεια ότι εργαζόμαστε με λιγότερα μέσα και πόρους σε σχέση με τους συναδέλφους μας από άλλα ευρωπαϊκά κράτη. Η δύσκολη οικονομική συγκυρία τα τελευταία χρόνια με έχει πιο καινοτόμο, βρίσκοντας πάντα λύσεις, έστω και με λίγους ή χωρίς πόρους, όταν υπάρχει ανάγκη προβολής και υποστήριξης θέσεων της Ελλάδας ή ενός κλάδου προϊόντων ή υπηρεσιών από την Ελλάδα.

Συναπάντημα: Από την έναρξη της κρίσης και μετά, πολλοί Έλληνες επιχειρηματίες στράφηκαν στη Γερμανία ελπίζοντας σε ένα καλύτερο μέλλον, επιχειρώντας εξαγωγή των προϊόντων τους εκεί. Πόσο αυξήθηκε η ελληνική επιχειρηματικότητα στη Γερμανία και είναι περισσότερες οι ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες στράφηκαν σε εσάς για τις συμβουλές και τη βοήθειά σας τα τελευταία χρόνια;

Γιάννης Σαλαβόπουλος:  Ο αριθμός των αιτημάτων για τη Γερμανία, έχουν υπερτριπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, ενώ σε σχέση με τα χρόνια πριν την κρίση έχουν πενταπλασιαστεί. Υπάρχει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον ελληνικών εταιρειών να εξάγουν στη γερμανική αγορά από ό,τι στο παρελθόν, δεδομένης και της καλής πορείας της γερμανικής οικονομίας, ενώ αργά αυξάνεται και το ενδιαφέρον από την πλευρά των γερμανικών επιχειρήσεων για την Ελλάδα. Ωστόσο μιλάμε κυρίως για νέους εξαγωγείς, που κάνουν τις πρώτες τους προσπάθειες. Γι’ αυτό θα διαπιστώσετε ότι η αύξηση του ενδιαφέροντος για ελληνικές εξαγωγές στη γερμανική αγορά, δεν μεταφράζεται αυτόματα σε αύξηση των ελληνικών εξαγωγών στη Γερμανία. Είναι μια διαδικασία, η οποία θα πάρει χρόνο. Θεωρώ, ότι αν το ενδιαφέρον για ελληνικές εξαγωγές από νέους εξαγωγείς παραμείνει σταθερό και οι προσπάθειές τους συνεχιστούν, ίσως δούμε κάποια απτά αποτελέσματα μεσοπρόθεσμα. Παράλληλα θα πρέπει να σημειωθεί ότι αρκετές ελληνικές εταιρείες προτίμησαν αντί να εξάγουν από Ελλάδα, να κάνουν ένα βήμα παραπέρα και να ιδρύσουν απευθείας θυγατρική εταιρεία στη Γερμανία, διοχετεύοντας μέσω αυτής τα προϊόντα τους στη γερμανική αγορά για τον επιπλέον λόγο της τραπεζικής χρηματοδότησης τους με καλύτερους όρους εκεί.

Σ:  Το ποσοστό της ανεργίας στην Ελλάδα είναι απογοητευτικό και Έλληνες διαφόρων ηλικιών τα τελευταία χρόνια μεταναστεύουν μαζικά, κυρίως προς τη Γερμανία. Τι θα θέλατε να τους συμβουλεύσετε; Είναι ακόμα εύκολη η επαγγελματική αποκατάσταση στη Γερμανία;

Γ.Σ.: Είναι γεγονός ότι πολλοί Έλληνες, κυρίως στην αρχή της κρίσης, αναζήτησαν μια καλύτερη τύχη επαγγελματικά στη Γερμανία. Κάποιοι τα κατάφεραν, κάποιοι αναγκάστηκαν μετά από κάποιο διάστημα να επιστρέψουν. Αν και υπάρχουν στη Γερμανία περισσότερες και μεγαλύτερες επαγγελματικές ευκαιρίες σε σύγκριση με την Ελλάδα, ωστόσο η επαγγελματική αποκατάσταση δεν είναι μια αυτόματη και εύκολη διαδικασία, κυρίως όταν κάποιος δεν γνωρίζει τη γλώσσα. Θα συμβούλευα τους τυχόν ενδιαφερόμενους να μη βιαστούν να αποφασίσουν, αλλά να κάνουν πολύ καλή έρευνα της αγοράς εργασίας στον κλάδο τους, ώστε να εξετάσουν ποιές είναι οι ευκαιρίες, να έρθουν σε επαφή με τους κατά τόπους κλαδικούς συνδέσμους επιχειρήσεων, οι οποίοι έχουν καλή εικόνα του κλάδου και στη συνέχεια να κάνουν ένα πρώτο διερευνητικό ταξίδι. Σαφώς θα πρέπει να γνωρίζουν τη γλώσσα ή να μάθουν τη γλώσσα. Στην αρχή της κρίσης υπήρξε ένα ρεύμα μετανάστευσης στη Γερμανία, ωστόσο αυτό βαίνει το τελευταίο διάστημα μειούμενο. Με βάση στοιχεία της γερμανικής στατιστικής υπηρεσίας υπολογίζεται ότι το 2012 εισήλθαν στη Γερμανία 34.000 Έλληνες ως μετανάστες. Ωστόσο την ίδια χρονιά παρατηρείται μια επιστροφή Ελλήνων μεταναστών στην Ελλάδα, της τάξης των 12.888. Το 2013 ο αριθμός των Ελλήνων μεταναστών στη Γερμανία ήταν μειωμένος και ανήλθε στους 20.000. Αυτό που αξίζει να τονιστεί είναι ότι πρόκειται περισσότερο για εξειδικευμένο προσωπικό ή προσωπικό με τεχνικές γνώσεις και όχι τόσο για ανειδίκευτους εργάτες, όπως παλαιότερα. Άρα αυτό το μικρό κύμα μετανάστευσης, που βαίνει μειούμενο, έχει διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά σε σχέση με το παρελθόν. Παρότι σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, η απώλεια εξειδικευμένου προσωπικού αποτελεί πλήγμα για την ελληνική οικονομία, ωστόσο αν η Πολιτεία δώσει τα κατάλληλα κίνητρα επιστροφής ή αξιοποιήσει κατάλληλα την ελληνική διασπορά, κυρίως στην Ευρώπη, με την τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει, μπορούν μακροπρόθεσμα να βοηθήσουν ίσως ακόμα περισσότερο την ελληνική οικονομία. Άλλωστε πολλοί από αυτούς έχουν πάει σε θέσεις, που σχετίζονται σε ορισμένες περιπτώσεις με την ελληνική οικονομία ή το ελληνικό «επιχειρείν». Επίσης είναι ένα ανθρώπινο δυναμικό, που θα μπορούσε να υποστηρίξει κατά περίπτωση τις ελληνικές εξαγωγές στη Γερμανία.

 salavo_05

Σ: Σε πρόσφατο ταξίδι μου στη Γερμανία διαπίστωσα ότι οι Γερμανοί, αλλά και πολλοί ομογενείς είναι ακόμα πολύ επιφυλακτικοί απέναντι στο ελληνικό «επιχειρείν». Έχει αντιστραφεί το κλίμα;

Γ.Σ.:  Θεωρώ, ότι το κλίμα αυτή τη χρονική συγκυρία στη Γερμανία απέναντι στην Ελλάδα και στο ελληνικό «επιχειρείν» αλλάζει σταδιακά προς το θετικότερο και σίγουρα είναι πολύ καλύτερο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και τη χρονική περίοδο κορύφωσης της κρίσης. Υπάρχει αναγνώριση για τις θυσίες που έχουν γίνει, ενώ σταδιακά αναγνωρίζεται ότι η Ελλάδα διαθέτει κλάδους και προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία. Αυτό το «μομέντουμ» πρέπει να το εκμεταλλευτούμε. Όχι μόνο η Πολιτεία αλλά και οι ίδιες οι ελληνικές επιχειρήσεις και επιχειρηματικοί φορείς θα πρέπει να αδράξουν την ευκαιρία και να γίνουν πιο επιθετικοί στην προβολή του ελληνικού «επιχειρείν» στη γερμανική αγορά. Θα πρέπει να περάσουμε στη γερμανική επιχειρηματική κοινότητα ως Ελλάδα το μήνυμα ότι η χώρα μας πέραν των ποιοτικών τροφίμων και ποτών διαθέτει και άλλα υψηλής προστιθέμενης αξίας προϊόντα, όπως φάρμακα, καλλυντικά, βιομηχανικά, ηλεκτρονικά, τεχνολογικά προϊόντα κλπ. 

Σ:  Ποιές είναι οι προοπτικές των διμερών εμπορικών σχέσεων κυρίως ως προς τις ελληνικές εξαγωγές; Σε ποιούς κλάδους κυρίως έχουν οι ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες προοπτικές εισόδου στη γερμανική αγορά;

Γ.Σ.:  Παρότι η Γερμανία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους οικονομικούς και εμπορικούς εταίρους της Ελλάδας παραδοσιακά, από την έναρξη της κρίσης και μετά, η Γερμανία έχει χάσει την πρωτοκαθεδρία και οι ελληνικές εξαγωγές στη Γερμανία με μικρές διαφοροποιήσεις, παρουσιάζουν μια κάποια στασιμότητα. Η κρίση και η επίδραση της εικόνας της Ελλάδας επηρέασε ίσως αρνητικά την πορεία των ελληνικών εξαγωγών στη Γερμανία περισσότερο από κάθε άλλη αγορά. Με βάση τα στατιστικά στοιχεία, οι ελληνικές εξαγωγές στη Γερμανία ανήλθαν το 2013 σε 1,79 δις. ευρώ αυξημένες κατά 1,67% μετά όμως από μείωση το 2012 σε σχέση με το 2011. Οι εξαγωγές μας στη Γερμανία αποτελούν το 6,52% του συνόλου των εξαγωγών μας. Η Γερμανία αποτέλεσε το 2013 το δεύτερο σημαντικότερο εμπορικό εταίρο της Ελλάδας ως προς τις εξαγωγές μας μετά την Ιταλία, ενώ παρέμεινε και το 2013 ο πρώτος  και σημαντικότερος προμηθευτής μας, εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών. Με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία, το πρώτο εξάμηνο του 2014, οι ελληνικές εξαγωγές σημείωσαν πτώση κατά 1,5% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2013. Ελπίζω αυτή η τάση να αναστραφεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Ωστόσο, δεδομένου ότι η Γερμανία αποτελεί τη μεγαλύτερη οικονομία και αγορά στην ΕΕ και αποτελεί τον κυριότερο εμπορικό εταίρο για τα περισσότερα Κράτη-Μέλη της ΕΕ σε αντίθεση με την Ελλάδα, είναι σαφές ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης και αύξησης τους. Αρκεί να ξαναδοθεί η δέουσα βαρύτητα στην εν λόγω αγορά και να υπάρξουν συντονισμένες δράσεις με συνέχεια. Κάποια επιμέρους προϊόντα κυρίως από τον κλάδο των τροφίμων, σημείωσαν ακόμα και αύξηση κατά τη διάρκεια της κρίσης, ενώ προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης, παρουσιάζουν τα τρόφιμα, κυρίως προϊόντα ΠΟΠ, ΠΓΕ, ποτά αλλά και φάρμακα, φυσικά καλλυντικά, οικοδομικά υλικά, βιομηχανικά υλικά, προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, και υπηρεσίες. Οι Γερμανοί ενδιαφέρονται για τα ελληνικά τρόφιμα και αγαπούν την ελληνική κουζίνα. Επίσης, η γαστρονομία συνδέεται με τον τουρισμό και θα πρέπει να προωθηθούν από κοινού. Το «μομέντουμ» για εξαγωγές στη γερμανική αγορά είναι καλό και οι ελληνικές εξωστρεφείς επιχειρήσεις μπορούν να εκμεταλλευτούν τις ακόλουθες παραμέτρους:  α.  την ανάπτυξη της γερμανικής οικονομίας, β. την αύξηση των γερμανικών εισαγωγών, γ. την αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης, δ. τα μεγάλα περιθώρια βελτίωσης των ελληνικών εξαγωγών στη Γερμανία, καθώς υπολείπονται κατά πολύ των άλλων ευρωπαϊκών κρατών.

Σ: Οι Γερμανοί τουρίστες ξαναεπισκέπτονται μαζικά την Ελλάδα; Ποιά είναι η πορεία των αφίξεων και εσόδων το τελευταίο διάστημα από Γερμανία;

Γ.Σ.: Η Γερμανία είναι μια από τις σημαντικότερες αγορές παγκοσμίως για τον ελληνικό τουρισμό και το 2013 έλαβε μάλιστα την πρώτη θέση, (οι τουρίστες ξεπέρασαν τα 2,2 εκατομ., ενώ και το 2014 τα στοιχεία δείχνουν ότι θα υπάρξει περαιτέρω αύξηση. Πιστεύω ότι στον τουρισμό θα πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση σε επιμέρους κλάδους, όπως τον θεματικό, τον συνεδριακό ή τον θρησκευτικό τουρισμό, το yachting, την κρουαζιέρα, τον τομέα των τουριστικών υποδομών, των μαρίνων και των αεροδρομίων. Αυτό θα συνεισφέρει όχι μόνο στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα και τη βελτίωση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, αλλά και στην αύξηση του αριθμού των τουριστών, αλλά και των εσόδων από αυτόν.

 Σ:  Πέραν των πολλών αρνητικών, είχε η κρίση κάποιο θετικό; Αναγκάστηκαν να γίνουν οι ελληνικές εταιρείες πιο καινοτόμες και πιο εξωστρεφείς;  

Γ.Σ.:  Η κρίση μπορεί να ειδωθεί ως ευκαιρία! Πέραν των πολλών αρνητικών, υπάρχουν τουλάχιστον δύο θετικά στοιχεία. Αφενός, η κατανόηση και διαπίστωση της ανάγκης αλλαγής μοντέλου της ελληνικής οικονομίας σε ένα πιο παραγωγικό και εξωστρεφές μοντέλο ανάπτυξης, που θα πρέπει να βασίζεται λιγότερο στην εσωτερική ζήτηση και κατά πολύ περισσότερο στις εξαγωγές σε σχέση με το παρελθόν. Αφετέρου, η σταδιακή ανάπτυξη της υγιούς επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, η μεγαλύτερη έμφαση και στήριξη καινοτόμων ιδεών και της δημιουργίας ενός οικοσυστήματος νεοφυών επιχειρήσεων, ο αριθμός των οποίων έχει αυξηθεί, κάτι που είναι ένα από τα πλέον ελπιδοφόρα μηνύματα για την ελληνική οικονομία.

 salavo_03

Σ: Ποιά θεωρείτε, ότι είναι τα βασικά βήματα επιτυχίας, που πρέπει να ακολουθήσει ο Έλληνας εξαγωγέας στη Γερμανία;

Γ.Σ.:  Σαφώς δεν υπάρχει συνταγή επιτυχίας εξαγωγών, που μπορεί να έχει εφαρμογή σε όλες τις περιπτώσεις, σε όλους τους κλάδους και όλες τις αγορές. Ωστόσο υπάρχουν βασικά βήματα, τα οποία αν ακολουθηθούν, αυξάνονται οι πιθανότητες επιτυχίας. Θεωρώ τις ακόλουθες παραμέτρους ως σημαντικές για επιτυχημένες εξαγωγές:

1. Ανάπτυξη ελάχιστων βασικών εταιρικών δομών για εξαγωγές και κουλτούρας εξωστρέφειας,

2. Ποιοτική και ποσοτική ανάλυση αγορών – στόχων,

3. Επιλογή αγοράς με βάση τις προτεραιότητες της εταιρείας, επιλογή στρατηγικής εισόδου με βάση ορισμένο χρονικό ορίζοντα,

4. Επιχειρηματικό πλάνο για την εν λόγω αγορά, πχ. Ηγεσία ποιότητας, ή ηγεσία κόστους κλπ,

5. Η επιλογή του σωστού τοπικού συνεργάτη είναι καθοριστικής σημασίας,

6. Απόφαση από κοινού με τον τοπικό συνεργάτη του σχεδιασμού τοποθέτησης στην αγορά, της επιλογής των σωστών καναλιών διανομής κλπ,

7. Αντίληψη της τοπικής επιχειρηματικής κουλτούρας και προσαρμογή σε αυτή,

8. Ανάπτυξη στρατηγικής μάρκετινγκ και προωθητικών δράσεων των προϊόντων ή υπηρεσιών,

9. Σταθερότητα σε ποιότητα, τιμή, ποσότητα και χρόνους παράδοσης του προϊόντος,

10. Έλεγχος πορείας της στρατηγικής, τυχόν βελτιώσεις ή διορθώσεις, επανακαθορισμός στρατηγικής ανά έτος με βάση πάντα τα δεδομένα.

Σ: Πώς θεωρείτε ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί το φλέγον θέμα της ρευστότητας που πλήττει και τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις; Υπάρχουν εναλλακτικά χρηματοδοτικά εργαλεία πέραν του τραπεζικού δανεισμού; Πόσο μπορεί να βοηθήσει το νέο «Ταμείο για την Ανάπτυξη»; 

Γ.Σ. Θίγετε ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, το οποίο ταλανίζει και τους έλληνες εξαγωγείς. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν δυστυχώς. Το τραπεζικό σύστημα στην Ελλάδα, θα πρέπει να επανέλθει σταδιακά στην κανονικότητά του, ώστε να αρχίσει να χορηγεί σταδιακά επιχειρηματικά δάνεια κυρίως σε εταιρείες με εξωστρεφή προσανατολισμό. Επιπλέον θα πρέπει  και στην Ελλάδα να αναζητήσουμε εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης, πέραν του παραδοσιακού τραπεζικού δανεισμού, στον οποίο είχαν στηρίξει την επέκτασή τους οι ελληνικές επιχειρήσεις όλα τα προηγούμενα χρόνια. Οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις θα πρέπει να εξετάσουν ξανά όλες τις μορφές χρηματοδότησης που υπάρχουν διεθνώς, όπως άντληση κεφαλαίων από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές, τα private equities, τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών, (venture capitals), κυρίως για μικρομεσαίες και νεοφυείς επιχειρήσεις, τα διάφορα είδη funds κλπ. Επίσης, η στήριξη από την πλευρά της Γερμανίας του IfG και η συμμετοχή της KfW στο μετοχικό του κεφάλαιο, δίνει ένα πολύ σημαντικό θετικό μήνυμα τόσο από πολιτικής όσο και από οικονομικής άποψης, αντιμετωπίζοντας το κρίσιμο θέμα της ρευστότητας. Πιθανολογώ, ότι θα συντελέσει, εφόσον το γενικότερο κλίμα παραμείνει θετικό, στη σταδιακή μικρή αποκλιμάκωση των επιτοκίων δανεισμού. Τα υψηλά επιτόκια δανεισμού είναι μέχρι τώρα ένας επιπλέον ανασταλτικός παράγοντας για τους Έλληνες εξαγωγείς.

 salavo_01

Σ: Σε παλαιότερη συνέντευξή σας δηλώσατε: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν συμπεριφέρεται στις περισσότερες περιπτώσεις ως παγκόσμια δύναμη… δεν μιλάει με μια φωνή». Τι φταίει που τα μέλη της δεν μιλούν με μια φωνή και πώς θα μπορέσουμε να πετύχουμε σύμπνοια; 

Γ.Σ.:  Θεωρώ ότι στην ΕΕ λόγω και της κρίσης έχουμε γίνει πολύ εσωστρεφείς, δίνουμε μεγάλη έμφαση στα εσωτερικά προβλήματα της ΕΕ, παραγνωρίζοντας όχι μόνο τα πλεονεκτήματα της ΕΕ, αλλά και το πόσο ισχυρή είναι η ΕΕ ως σύνολο. Η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη οικονομία , ο μεγαλύτερος εξαγωγέας και ο μεγαλύτερος επενδυτής στον κόσμο. Αυτά τα στοιχεία δεν είναι αμελητέα και δεν θα πρέπει να τα παραγνωρίζουμε. Η κρίση από τη μια ανέδειξε τις διαφορετικές κουλτούρες, αλλά και οικονομικές προτεραιότητες μεταξύ των Κ-Μ, αλλά από την άλλη ανάγκασε τα Κ-Μ να συντονίζονται καλύτερα και την ΕΕ να οικοδομήσει μηχανισμούς προστασίας από μελλοντικές κρίσεις και καλύτερου συντονισμού οικονομικής πολιτικής. Τα θέματα εμπορικής πολιτικής της ΕΕ και οι διαπραγματεύσεις της με τρίτα κράτη σε θέματα διεθνούς εμπορίου, όπως π.χ. η CETA με τον Καναδά, και η TTIP με τις ΗΠΑ, αποτελούν ένα σχετικά καλό παράδειγμα συντονισμού.

Σ: Πότε θα νιώσετε ότι έχετε πετύχει τους στόχους σας; Ποια μικρή «κατάκτηση» στον τομέα σας θα δικαίωνε τις προσπάθειές σας;

 Γ.Σ.: Θέλω να πιστεύω, ότι έχω πετύχει αρκετούς από τους προσωπικούς και επαγγελματικούς μου στόχους μέχρι τώρα, αλλά δεδομένου, ότι η επαγγελματική στοχοθεσία αποτελεί μια συνεχή και δυναμική διαδικασία, οι στόχοι για μένα δεν τελειώνουν ποτέ. Η αναγνώριση της δουλειάς μου και της επίτευξης των στόχων μου κάθε φορά, αποτελούν μια μεγάλη ικανοποίηση για μένα και μου δίνουν κουράγιο να συνεχίσω. Για παράδειγμα η συμμετοχή σε υψηλού επιπέδου συναντήσεις και διαπραγματεύσεις, η εκπροσώπηση της χώρας μου ως σύνεδρος ή ομιλητής σε διεθνή φόρουμ ή η εκλογή μου δύο φορές ως Προέδρου του Κλαμπ των Οικονομικών και Εμπορικών Συμβούλων της Γερμανίας, ενός θεσμού με πάνω από 50 χρόνια ιστορίας και πάνω από 100 μέλη οικονομικούς διπλωμάτες από τις περισσότερες Πρεσβείες στη Γερμανία, αποτελούν μερικές μόνο μικρές κατακτήσεις. Μέλημα μου είναι η συνεχής βελτίωσή μου και η κατάκτηση νέων στόχων.

Σ: Ευχαριστώ θερμά!

Γ.Σ.: Σας ευχαριστώ και εγώ για την ενδιαφέρουσα συζήτηση.

 

 

Φωτογράφος: Juergen Sendel -από το προσωπικό αρχείο του Γ. Σαλαβόπουλου

*Οι απόψεις που εκφράζονται είναι αυστηρώς προσωπικές

 

 

 

 

 

 

 

 

10 POST COMMENT
Rate this article
5 (100%) 1 vote

Leave a Reply to Ken.M Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

10 Comments
  • December 2, 2014

    εξαιρετική συνέντευξη!!!!!!!!!!!!!!!!

    Θεμιστοκλής Αν.
    Reply
  • December 2, 2014

    poly kalo arthro!to diabasa me poly endiaferon

    Adamantia
    Reply
  • December 2, 2014

    Αυτό είναι ανωτέρου επιπέδου δημοσιογραφία!πολύ ωραία συνέντευξη!

    Ραλλία Π.
    Reply
  • December 2, 2014

    Πάντα κάνετε πολύ ευστοχη επιλογή προσώπων για κάθε θέμα

    Γιάννης Δεπ.
    Reply
  • December 2, 2014

    δεν ήξερα τη σελίδα σας. είδα τη συγκεκριμένη συνέντευξη και μου άρεσε πάρα πολύ! θα διαβάσω και άλλες συνεντεύξεις τώρα που είδα τη σελίδα.συνεχίστε την πολύ καλή δουλειά…

    Πάνος Ευαγ.
    Reply
  • December 2, 2014

    και στα σοβαρά και τα πιο “ανάλαφρα” θέματα, έχετε την ίδια ικανότητα. το Συναπάντημα έγινε αγαπημένη σελίδα!

    Ευαγγελία
    Reply
    • March 30, 2015

      Good points! Truly appreciated.

      Ken.M
      Reply
  • December 2, 2014

    διάβασα με πολλή προσοχή.ο κ.Σαλαβόπουλος φαίνεται πολύ σοβαρός και ενημερωμένος

    Μάκης
    Reply
  • December 2, 2014

    dystyxws einai dyskoli periodos gia osous theloun na asxolithoun me tis epixeiriseis.makari na allaxei auto

    Sonia
    Reply
  • July 8, 2016

    Awesome write-up. I am a normal visitor of your web site and appreciate you taking the time to maintain the nice site. I will be a frequent visitor for a really long time

    Reply