/ Συναντήσεις / Μ.Τσαρούχα: «Το μεγαλύτερο δώρο στον άνθρωπο είναι η επιλογή»

Μ.Τσαρούχα: «Το μεγαλύτερο δώρο στον άνθρωπο είναι η επιλογή»

tsarouxa_05
mara on January 21, 2015 - 12:16 in Συναντήσεις

 

Ξεκίνησε την καριέρα της πριν 22 χρόνια*. Σπούδασε κοινωνιολογία και υποκριτική. Οι καλλιτεχνικές της αναζητήσεις την οδήγησαν στη Νέα Υόρκη, όπου έζησε σχεδόν τέσσερα χρόνια. Ηθοποιός , σκηνοθέτης, τραγουδίστρια, συγγραφέας, καθηγήτρια** και φοιτήτρια, καθώς όπως δηλώνει πάντα κάτι σπουδάζει και πάνω από όλα, μητέρα δύο παιδιών. Η Μαρία Τσαρούχα μιλά στο Συναπάντημα για τις χαμένες αξίες, τις επιλογές, την ανάγκη της να δημιουργεί και πώς ξέφυγε από τα δημοσιογραφικά μονοπάτια, όπου κινείται επί χρόνια ο πατέρας της.

tsarouxa_06

Συναπάντημα: «Αγνοούμενοι – μια ενδιαφέρουσα ζωή»: ένα έργο που γράφτηκε εννέα χρόνια πριν, γιατί παραμένει θλιβερά επίκαιρο;

Μ. Τσαρούχα: O Bασίλης Κατσικονούρης με αφορμή τους αγνοούμενους της Κύπρου θίγει τεράστια οικουμενικά θέματα σε σχέση με τις χαμένες αξίες του σύγχρονου Έλληνα. Ο σύγχρονος άνθρωπος που κρύβεται πίσω από την επιφανειακή ζωή και που κάποια στιγμή αυτή θα καταρρεύσει και θα τον τραβήξει και αυτόν προς την προσωπική συντριβή του, εάν και εφόσον δεν καταφέρει να  αναλάβει την ευθύνη της άγνοιάς του και να βγει από αυτήν. Θλιβερά επίκαιρο! Πιστεύω ότι όλοι οφείλουμε στον εαυτό μας μια αυτοκριτική για όλα όσα έχουμε δημιουργήσει και ανάληψη ευθυνών.

tsarouxa_07

Συναπάντημα: Ο συγγραφέας του έργου Β.Κατσικονούρης δήλωσε πως έγραψε αυτό το έργο όχι «ως ένας στρατευμένος δημόσιος τιμητής των σημερινών ηθών, αλλά ως ένας άνθρωπος που αναρωτιέται». Τι πρέπει να αναρωτιόμαστε καθημερινά; Τι μας έχει ξεφύγει, παρασυρμένοι από μια καθημερινότητα που πολλές φορές δεν έχουμε επιλέξει;

Μ. Τσαρούχα: Το μεγαλύτερο δώρο για τον άνθρωπο είναι ότι πάντα έχει επιλογή. Μπορούμε να επιλέξουμε να είμαστε ηθικά δίκαιοι, συναισθηματικά ευτυχείς , μπορούμε να επιλέξουμε το πώς θα φερθούμε στον εαυτό μας και στον συνάνθρωπο. Εάν θα τον αγκαλιάσουμε και θα τον αγαπήσουμε ή θα τον μαστιγώνουμε και θα τον καταστρέψουμε.  Αυτή η θέση θέλει δύναμη και διαύγεια. Το έργο μιλάει για το ήθος ως επιλογή, ψυχική δύναμη, η οποία παράγεται από την πνευματική διαύγεια. Αυτά όμως σήμερα δυστυχώς είναι ψιλά γράμματα. Συστηματοποιημένα οι κυβερνήσεις και η παγκοσμιοποίηση μάς κρατούν ομήρους του φόβου.  Όσο δύσκολο είναι να επιβιώσεις και να βγεις από τον φαύλο κύκλο της μιζέριας, της άγνοιας, του φόβου, άλλο τόσο δύσκολο είναι να βγεις από το ξεβόλεμα του να θεωρείς τον εαυτό σου θύμα.

Συναπάντημα: Ο πατέρας σας είναι πολύ γνωστός δημοσιογράφος. «Ξεφύγατε» από το επάγγελμα του ρεπόρτερ, αλλά όχι από ένα επάγγελμα που «τραβά» την προβολή. Δεν βρήκατε το ίδιο ελκυστικό το επάγγελμα του πατέρα σας; Τι σας τράβηξε στην Υποκριτική;

Μ. Τσαρούχα: Το επάγγελμα του ηθοποιού για εμένα εμπεριέχει την ανάγκη για έρευνα. Ένας ρεπόρτερ ερευνά κοινωνικά φαινόμενα, ένας ηθοποιός ερευνά την υπόσταση της ψυχής , την  έννοια της ύπαρξης μεταφυσικά, τις εποχές, τους χαρακτήρες … Και στα δύο επαγγέλματα η έρευνα και η ανάγκη να φωτιστεί η αλήθεια είναι τα ζητούμενα. Δεν είμαι άνθρωπος της προβολής. Θα μπορούσα να έχω χρησιμοποιήσει το όνομα του πατέρα μου, την εξωτερική μου εμφάνιση, δύο δεδομένα που «πουλάνε». Δεν το έκανα ποτέ, γιατί η προβολή δεν είναι για εμένα το ζητούμενο. Πρέπει να σας πω βέβαια ότι σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που οι ηθοποιοί δεν έχουν ατζέντηδες για να τους προωθούν ως «προϊόντα», είναι πολύ δύσκολο και επίπονο και λάθος να πουλάς εσύ τον εαυτό σου. Ο ηθοποιοί δεν δουλεύουμε για την προσωπική μας αυταρέσκεια. Η Τέχνη προτείνει, δίνει λύσεις για το μέλλον. Αυτή η γοητεία της Τέχνης με έλκει στο να ασχολούμαι με τόσο δύσκολα θέματα στα έργα που επιλέγω είτε να συμμετέχω ως ηθοποιός , είτε να σκηνοθετήσω και όχι σε μια ψυχαγωγία που θα με κρατήσει στην επικαιρότητα. Για πόσο; Η δουλειά μου με θρέφει, με εξελίσσει , την αγαπώ πολύ και την προστατεύω, όπως και την προσωπική μου ζωή άλλωστε.

tsarouxa_03

Σ: Ο κινηματογράφος είναι μια ενδιαφέρουσα εμπειρία, το θέατρο καταξιώνει και η τηλεόραση σε κάνει αναγνωρίσιμο. Ποιο από τα τρία δεν θα σας έλειπε, αν έπρεπε να το αποκλείσετε από τη μετέπειτα πορεία σας;

Μ.Τ.: Εννοείται, η τηλεόραση. Το λέω γνωρίζοντας την επικινδυνότητα να με κρατήσει το σύστημα της τηλεόρασης έξω από αυτήν. Η τηλέοραση σήμερα έχει φτιάξει κανόνες  δικούς της  που εξυπηρετούν το σύστημα που πιο πάνω ανέφερα. Όποιος  δημιουργεί φόβο, φοβάται ο ίδιος. Πώς να χωρέσω σε μια τέτοια συνθήκη; Εγώ είμαι ανοιχτή σε προτάσεις, γιατί δεν φοβάμαι .

tsarouxa_02

Σ: Πρόσφατα, πήρε μεγάλη έκταση η συζήτηση για το αν μπορεί να διεκδικεί μια θέση στο θέατρο κάποιος χωρίς σπουδές. Αρκεί μόνο το ταλέντο χωρίς το θεωρητικό υπόβαθρο; Φοβάστε ότι κινδυνεύουμε να φτάσουμε στην απόλυτη ισοπέδωση ή θεωρείτε ότι μεγαλύτερο κακό δεν μπορεί να συντελεστεί;

Μ.Τ.: Είναι τραγικό αυτό που συμβαίνει στη χώρα. Ο ηθοποιός είναι σαν τον χειρουργό. Μπορεί να χειρουργήσεις εάν δεν ξέρεις πώς; Θα πεθάνει ο ασθενής! Τι διαφορά έχει ο θεατής; Και μάλιστα είναι πιο ύπουλο γιατί εκεί δεν υπάρχει το πτώμα, αλλά δεν μπορούμε να παίζουμε με τις ψυχές των ανθρώπων.  Πώς μπορείς να παίζεις θέατρο εάν δεν έχεις τεχνική; Και πώς μπορείς να διατηρήσεις  «ζωντανούς» στη σκηνή επαναλαμβανόμενα καθημερινά για μήνες ρόλους, όπως αυτούς των «αγνοούμενων»; Πώς μπορείς να ανυψώσεις τον εαυτό σου και το κοινό σε μια άλλη διάσταση, ώστε να μην αρέσκεται σε μετριότητες που έχουνε γίνει κανόνας πλέον;  Επιτρέψτε μου να πω με ευθύνη που παίρνω για τα λεγόμενά μου και μέσα από χρόνια εμπειρίας ότι η παιδεία του ηθοποιού στην Ελλάδα σήμερα είναι τραγικά ελλιπής  σε σχέση με την παιδεία στο εξωτερικό. Ηθοποιοί των καλύτερων σχολών δεν έχουν καμία τεχνική και είναι απίστευτα ανασφαλείς  και άνθρωποι που παίζουν και δεν έχουν τελειώσει ούτε καν μια σχολή για να ξέρουν τα στοιχειώδη, κοροϊδεύουν τον εαυτό τους και τον κόσμο. Είμαι εξαιρετικά τυχερή που αποφοίτησα από την  Αμερικανική Ακαδημία Δραματικών Τεχνών της Νέας Υόρκης, μια σχολή που έχει φέρει «σπίτι» 96 ΟSCAR και που υπάρχει 140 χρόνια τώρα ως η πιο παλαιά και γνωστή σχολή στην Αμερική. Προσπαθώ χρόνια  να συμπεριλάβω το Method Acting – τη μοναδική τεχνική υποκριτικής στον δυτικό κόσμο- που ξεκίνησε από τον Constantin Stanislavski, Lee Stasberg και ολοκληρώθηκε με τους  Sanford Meisner , Stella Adler και αργότερα την  Utah Hagen  σε σχολή στην Ελλάδα, έχω απευθυνθεί παντού από το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό  Θέατρο και σε πολλές άλλες σχολές. Ακόμα περιμένω…..

tsarouxa_08 Από την παράσταση «La Nonna»

Σ: Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Μ.Τ.: Ετοιμάζω μια δισκογραφική δουλειά σε συνεργασία με τον Μάριο Στρόφαλη και ευελπιστώ σύντομα να μεταναστεύσω εκεί που νιώθω ότι ανήκω….

————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Αγαπημένο Συναπάντημα/άτομο που επηρέασε περισσότερο στη ζωή σας:

Ο Μahatma Ghandi

Ασχολείστε με κάποιο άλλο είδος Τέχνης;

Γράφω, τραγουδάω, σκηνοθετώ.

Αγαπημένο δωμάτιο του σπιτιού:

Το δωμάτιο που κοιμάμαι, γιατί είναι «καμαρούλα μια σταλιά» και έτσι με έμαθε ότι ο «χώρος» είναι σχετικός με την έννοια της ευτυχίας. Είναι ζεστή και ζεν, έτσι κοιμάμαι ήσυχα τα βράδια.

tsarouxa_05

 

Τη Μαρία Τσαρούχα τη βλέπουμε στον ρόλο της Ισμήνης-Αντιγόνης στο έργο: «αγνοούμενοι – μια ενδιαφέρουσα ζωή» του Β. Κατσικονούρη  στο θέατρο «ΑΡΓΩ». Επίσης αυτή την περίοδο ανεβαίνει στο VAULT  «η κακομοίρα της Νάπολι» σε δική της σκηνοθεσία, ένα έργο που διασκεύασε από το μυθιστόρημα «μέρες εγκατάλειψης» της Έλενα Φεράντε και παίχτηκε πριν από τέσσερα χρόνια με επιτυχία στο θέατρο «Επί Κολωνώ».

*Πρώτη της συνεργασία με την Υβόννη Μαλτέζου και τον Κώστα Καζανά σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη στο «Θέατρο Πολιτεία» του Σωτήρη Χατζάκη

** διδάσκει σε σεμινάριο Method Acting

Πηγή φωτογραφιών: προσωπικό αρχείο Μ.Τσαρούχα και ιστοσελίδα: mariatsaroucha.com

 

 

 

 

6 POST COMMENT
Rate this article

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

6 Comments
  • January 22, 2015

    Ακόμα μια αξιόλογη συνέντευξη,όπως πάντα!

    Τάσος
    Reply
  • January 22, 2015

    Poly goiteytiki kyria me poly swstes apopseis

    Chrisi M.
    Reply
    • March 31, 2015

      even though I didn’t understand all of it- still learning Greek-I enjoyed this article. well written

      Camila
      Reply
  • January 22, 2015

    οι καλλιεργημένοι άνθρωποι δεν κάνουν φασαρία γύρω από το όνομά τους!πολύ μου άρεσε και αυτή η συνέντευξη, Συναπάντημα!

    τάνια μ
    Reply
  • January 22, 2015

    στη σελίδα σας μου αρέσει που μας παρουσιάζετε άτομα αξιόλογα

    φανατική αναγνώστρια
    Reply
  • January 22, 2015

    Ενδιαφέρουσα προσωπικότητα και ενδιαφέρουσα συνέντευξη. Και η παράσταση που παίζει πρεπει να είναι ενδιαφέρουσα.

    Δημήτρης
    Reply